Veelgestelde vragen

Voor al uw vragen over onze producten en diensten. Wij streven naar een uitstekende klantenservice, het waar maken van de verwachting van onze klant op nummer 1 staat. Stel zelf een vraag via het contact-formulier of bekijk het overzicht van veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen

Bereikbaarheid en bedrijfsinformatie

Algemene vragen

Veelgestelde vragen over laminaat

Veelgestelde vragen over vinyl

Veelgestelde vragen over marmoleum

Veelgestelde vragen over PVC vloer

Veelgestelde vragen over tapijt

Onderhoud

 

Bereikbaarheid en bedrijfsinformatie

Onze klantenservice helpt u graag bij al uw vragen. Wij zijn specialist op het gebied van woninginrichting en faciliteren interieuradvies op maat.  Samen met u onderhouden wij graag een prettige, duurzame relatie en samenwerking. Wij streven naar een uitstekende klantenservice, het waarmaken van de verwachting van onze klant op nummer 1 staat.

 

Klantenservice (Westeind 193 – 3351 AN – Papendrecht)

BinnenhuisWijzer.nl | Het Binnenhuis

Bereikbaar via (0)788421155 of info@binnenhuiswijzer.nl

maandag t/m vrijdag: 10.00 uur – 17.00 uur

 

Showroom leverancier, op afspraak (Nikkelstraat 29 – 1411 AG – Naarden)

maandag t/m vrijdag: 10.00 uur – 16.00 uur

zaterdag en zondag: gesloten

 

 

Bedrijfsgegegevens

Het Binnenhuis Nu

K.v.K. 23085203
BTW nr. 0749.81.559.B.01

Rekening: NL22 RABO 0142 6528 06
Iban: NL22RABO0142652806
Bic: RABONL2U,  RABOBANK GROEP

 

Belangrijke opmerkingen

U kunt contant betalen of pinnen met uw Nederlandse bankpas, met uw buitenlandse bankpas kunt u alleen pinnen als deze het Maestro Logo bevat. Het afhalen van internet bestellingen is mogelijk (op afspraak). Niet alle artikelen die op de site vermeld staan zijn te bezichtigen in onze showroom te Naarden. Door middel van een staalservice proberen we u zoveel mogelijk van dienst te zijn.

 

Algemene vragen

Bestellen

Via onze website www.Binnenhuiswijzer.nl van Het Binnenhuis kunt u eenvoudig een bestelling te plaatsen. Surf door de winkel en klik het artikel aan waarin u geïnteresseerd bent. Wilt u een bestelling plaatsen, vul het aantal producten in en klik dan op de knop “IN WINKELWAGEN”. Om uw bestelling te kunnen verwerken, vragen wij u enkele persoonlijke gegevens. Nadat u de bestelling heeft geplaatst ontvangt u een orderbevestiging met details van uw bestelling. Ook kunt u op werkdagen telefonisch een bestelling plaatsen via 0031 (0)788421155. Nadat de bestelling is verwerkt, zal er telefonisch of per mail contact met u opgenomen worden om de order door te nemen en de leverdata in te plannen.

Maatnemen en stofferen

Alle maat neem- en stoffeer kosten zijn niet in de prijs van het product inbegrepen. Het Binnenhuis beschikt over een ervaren stoffeerder. Dat betekent voor u dat wij uw aankoop, op aanvraag van offerte, komen inmeten en dat de stoffering tot in de puntjes wordt verzorgd. Normaliter vragen wij u om de ruimtes stoffeer klaar op te leveren. Wanneer dit voor u niet mogelijk is, willen we u daarbij graag helpen. Tegen een vergoeding en op eigen risico kunnen wij bijvoorbeeld uw meubels verzetten of de trap vrij maken van oud tapijt.

Persoonlijk advies

Het Binnenhuis staat bekend om de persoonlijke aandacht voor de klant. Dat maken we ook graag waar bij u thuis. U kunt er namelijk voor kiezen om advies aan huis te krijgen voor uw vloer of raambekleding. Maak een afspraak  via het contact-formulier. Uiteraard is het ook mogelijk om op afspraak advies te krijgen in onze showroom. Advies aan huis of op afspraak in onze showroom is geheel gratis en op afspraak in te plannen.

Betaling

iDEAL

Online betalen via iDEAL: indien u beschikt over een Nederlandse bankrekening kunt u online betalen via iDEAL. Voor levering van de goederen kunt u per bank het geld overschrijven naar banknummer NL22 RABO 0142 6528 06 t.n.v. Het Binnenhuis te Papendrecht. Als laatste stap van het bestelproces in onze webstore komt u op de iDEAL pagina van uw eigen bank. Uw bank verzorgt namens Het Binnenhuis de afhandeling van uw betaling. Door online authorisatie van de betaling weet u direct of deze is goedgekeurd. Vervolgens wordt u teruggeleid naar onze webstore. Voor iDEAL betalingen worden géén kosten in rekening gebracht. De goederen worden verzonden zodra het geld is bijgeschreven en er een leverdatum met u is afgesproken. U ontvangt na het plaatsen van een bestelling een automatisch gegenereerde bevestiging per e-mail met daarin vermeld alle voor de bestelling relevante gegevens, inclusief betalingsgegevens van het Binnenhuis.

PayPal

Online betalen via PayPal: indien u beschikt over een account bij de betalingsdienst van PayPal kunt u hiermee online betalen. Als laatste stap van het bestelproces in onze webshop komt u op de betalingspagina van PayPal. PayPal verzorgt namens Het Binnenhuis de afhandeling van uw betaling. Door online authorisatie van de betaling weet u direct of deze is goedgekeurd. Vervolgens wordt u teruggeleid naar onze webshop. Voor PayPal betalingen worden géén kosten in rekening gebracht. De goederen worden verzonden zodra het geld is bijgeschreven en er een leverdatum met u is afgesproken. U ontvangt na het plaatsen van een bestelling een automatisch gegenereerde bevestiging per e-mail met daarin vermeld alle voor de bestelling relevante gegevens, inclusief betalingsgegevens van het Binnenhuis.

Rembours

Betaling onder rembours, wij berekenen u een bepaald borg bedrag dat onze klantenservice samen met u overeen komt de rest van het bedrag betaald u bij aflevering: indien u kiest voor levering onder rembours, dan betaalt u uw bestelling op het moment van aflevering. U betaalt het aankoopbedrag vermeerderd met de eventuele transport- en rembourskosten rechtstreeks aan de chauffeur van de bezorgdienst Het Binnenhuis op het moment dat u de bestelling in ontvangst neemt. U dient het bedrag contant te voldoen aan de chauffeur. In sommige gevallen is het mogelijk aan de deur te pinnen. Wanneer dit het geval is, zal dit telefonisch aan u worden meegedeeld. Indien u ervoor kiest om uw bestelling af te halen (op afspraak), dient u te kiezen voor een van de overige betaalmogelijkheden. Bestellen onder rembours is alleen mogelijk voor bezorgadressen in Nederland. U ontvangt na het plaatsen van een bestelling een automatisch gegenereerde bevestiging per e-mail met daarin vermeld alle voor de bestelling relevante gegevens, inclusief betalingsgegevens van het Binnenhuis.

Bezorgen

Gratis bezorging van alle artikelen boven een bestedingsbedrag van 250 euro. Bij een bestelling van minder dan 250 euro zijn de volgende vervoerskosten van toepassing (afhankelijk van het product gewicht of formaat):

Bezorgdienst S (3,63 euro incl.btw)

Bezorgdienst M (8,47 euro incl.btw)

Bezorgdienst L (18,15 euro incl.btw)

Bezorgdienst XL (27,83 euro incl.btw)

Het is mogelijk tegen extra kosten onder rembours producten te verzenden (neem contact op met onze klantenservice: 0031 (0)788421155). Rekening: Het Binnenhuis Nu, NL22 RABO 0142 6528 06, Iban: NL22RABO0142652806, Bic: RABONL2U.

Bezorgdatum

De bezorgdatum voor vloerbedekking en raambekleding wordt met u persoonlijk overlegd. Met onze vervoerder diensten bent u er dus van verzekerd dat uw zending op de afgesproken dag  wordt bezorgd. Niets is zo vervelend als thuis de gehele dag zitten wachten. Daarom proberen wij zo nauwkeurig mogelijk aan te geven wanneer we bij u langs komen.  Dit gebeurt via email of telefonische tijdsindicatie.

De tijden zijn onder voorbehoud zodat onze medewerkers hun route kunnen volgen volgens de planning. De goederen worden d.m.v. een steekwagen/palletwagen bezorgd tot de eerste deur op de begane grond, indien deze met een steekwagen/palletwagen bereikbaar is. Voor verdere verplaatsing binnen uw woning dient u zelf zorg te dragen. Rekening houdend met de arbeidsomstandigheden (bv. til werkzaamheden) zijn niet toegestaan.

Retourneren of ruilen binnen 14 dagen na ontvangst van het product

U hebt een bestelling geplaatst, echter u bent er niet tevreden mee. Het Binnenhuis biedt u de mogelijkheid om het product te ruilen of retourneren. Uiteraard geldt dit niet voor de producten die voor u op maat gemaakt zijn. Ook producten die speciaal voor u besteld zijn (dit staat bij de beschrijving van het product dan vermeld). Wanneer u besluit om het product te ruilen dan worden de kosten verrekend met de aankoop van het nieuwe product. U dient de retouren altijd te melden via info@binnenhuiswijzer.nl.

In deze aanvraag dient u het volgende duidelijk te vermelden: factuurnummer en factuurdatum, naam, adresgegevens, (post)bank rekening- en telefoonnummer. Na akkoord ontvangt u van ons instructies en een retour order nummer (RON). Wanneer de producten in goede staat en in originele verpakking retour zijn ontvangen zult u binnen 10 werkdagen het bedrag, gelijk aan de retour gebrachte goederen, gecrediteerd worden op uw rekeningnummer. De volgende kosten worden op basis van het factuurbedrag in rekening gebracht:

€ 0,- t/m €350,-  (€ 35,00 incl. btw)
€ 350,- en hoger (€ 65,00 incl. btw)

-Niet aangemelde retourneringen worden door ons niet in ontvangst genomen en vergoed.

-Artikelen speciaal op maat gemaakt, gesneden of besteld kunnen niet geruild of geretourneerd worden.

Uitgesloten zijn producten die volgens opgave van de klant zijn gemaakt of specifiek zijn ingekocht, ondubbelzinnig zijn aangepast aan de persoonlijke eisen van de klant, of producten die op grond van hun aard niet geschikt zijn voor retourzending.Waaronder:zonwering op maat gemaakt, harde- en zachte vloerbedekking op maat afgesneden, geopende verpakkingen, producten op maat gesneden/gezaagd of producten die niet meer in de originele gesloten verpakking zitten. Producten die na levering beschadigd zijn. Restanten en aanbiedingen (bijvoorbeeld coupages van tapijt, vinyl e.d.).

Alle kosten die voortvloeien uit het retourneren van goederen zijn voor eigen rekening. Voor vragen, instructie over ruilen of retourneren kunt u bellen via 0031 (0)788421155 (lokaal tarief).

Schade

Schade dient u te vermelden op de vrachtbon. Mocht het zo zijn dat u een beschadigde zending aangeleverd krijgt dan dient u dit direct te vermelden op de vrachtbon bij de chauffeur en ons graag direct daarover te informeren. U dient op de vrachtbon aan te geven hoeveel en van welk product er schade zichtbaar is. Deze schade dient u vervolgens in via het info@binnenhuiswijzer.nl op de dag van aflevering.

Let op! Zonder schadevermelding op de vrachtbon kunnen wij niet aannemen dat de schade is ontstaan door transport en daardoor geen nieuwe verpakkingen aan u toesturen. Voor vragen, instructie over schade kunt u bellen via 0031 (0)788421155 (lokaal tarief).

Garantie

Wanneer u iets bij Het Binnenhuis bestelt, mag u ervan uitgaan dat het een kwalitatief hoogwaardig product is. Daarom hanteren wij Het Binnenhuis garantieplan, waarmee u recht heeft op een garantieperiode van 2 jaar. Naast de wettelijke garantie geldt ook de fabrieksgarantie, deze termijn kan oplopen tot wel vijftien jaar. Indien er sprake is van fabrieksgarantie, dan kunt u deze terugvinden in de gebruiksaanwijzing van het product. De garantietermijn staat op productniveau op de website aangegeven.

De garantie is van kracht vanaf de datum van aankoop. Het product is bij Het Binnenhuis aangeschaft. U heeft dan recht op een gratis reparatie bij u thuis of een nieuw product. Retourkosten worden echter wel in rekening gebracht. Deze garantie geldt naast en onverminderd de wettelijke rechten die u als consument heeft. De garantie is niet van toepassing op bijvoorbeeld schade als gevolg van onjuist gebruik; onderdelen die getroffen zijn door slijtage; defecten of gebreken die al bekend zijn op het moment van ontvangst of aanschaf van het product. Wanneer dit het geval is vragen we u direct contact op te nemen met onze klantenservice.

Zie voor meer informatie onze algemene voorwaarden. Voor vragen, instructie over garantie of retourneren kunt u bellen via 0031 (0)788421155 of neem per e-mail contact op.

Thuisservice

Het Binnenhuis staat ook bekend om de persoonlijke aandacht voor de klant. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een interieur- en kleuradvies. U kunt er namelijk voor kiezen om, na aanschaf van een product, advies aan huis te krijgen voor uw vloer, raambekleding etc. Maak een afspraak met één van onze adviseurs via het contact-formulier Uiteraard is het ook mogelijk om, op afspraak, advies te krijgen in onze showroom te Naarden.

Veelgestelde vragen over laminaat

Wat is de slijtvastheid van laminaat?

Laminaat staat bekend als een vloerbedekking met een hoge slijtvastheid. Dit komt door de speciale toplaag bovenaan. De garantie op slijtvastheid is evenredig met de klassen.

Gebruiksklassen

Laminaatvloeren van Het Binnenhuis zijn onderverdeeld in gebruiksklassen. Aan de hand van deze klassen kunt u afleiden welke vloer voor welke ruimte geschikt is. Mogelijke klassen zijn: 21, 22, 23, 31, 32, 33. Vloeren van een klasse 21 zijn enkel geschikt voor ruimtes met weinig beloop, zoals slaapkamers en opbergruimtes. Voor een woonkamer of intensiever belopen ruimtes in uw huis is minimum een klasse 31 aan te raden.

Vraagt laminaat veel onderhoud?

Een groot voordeel van laminaat is dat het gemakkelijk schoon te maken is. Voor het dagelijks onderhoud volstaat het even over de vloer te gaan met een wismop met wasbare microvezeldoekjes. 1x licht vochtig onderhoud per maand is voldoende om de laminaatvloer hygiënisch proper te houden. Daarnaast beschikt Het Binnenhuis over diverse onderhoudsproducten.

Wat met vochtproblemen?

Een glas omstoten, een hond die plast, met natte schoenen binnenkomen, de combinatie hiervan met een laminaatvloer van Het Binnenhuis vormt geen onoverkomelijke problemen. Het vocht dient wel binnen een redelijke tijd weggenomen te worden. Planken met V-groeven zijn iets delicater voor vocht, maar zolang u niet onnodig lang wacht om het vocht te verwijderen, hoeft u geen zorgen te maken. In ruimtes met een heel hoge vochtigheidsgraad (RV > 70%) zoals badkamers, is een laminaatvloer niet aan te raden.

Kleurechtheid en kleurvastheid

Laminaat van Het Binnenhuis heeft een hoge kleurvastheid. Dat betekent dat u na een aantal jaar geen fictief ‘tapijt’ onder een weggenomen tapijt zal zien door regelmatige lichtinval. Er is ook zo goed als geen kleurverschil tussen de sterk belichte plaatsen in de kamer en de minder belichte.

Wat is de oplossing voor de geluidshinder bij het stappen op laminaat?

Bij een vloerbekleding kunt u te maken krijgen met 2 soorten van geluidshinder: transmissiegeluid en reflectiegeluid. Het eerste is het stapgeluid dat van een verdieping naar die eronder gaat (doorgangsgeluid), het tweede is het stapgeluid in de kamer zelf (reflectiegeluid). Het Binnenhuis heeft hiervoor speciaal geluidswerende ondervloeren in haar assortiment: ondervloeren die het reflectiegeluid reduceren en ondervloeren die het doorgangsgeluid beperken.

Wat doen bij beschadiging?

Wordt een laminaatvloer beschadigd, bijvoorbeeld doordat een scherp mes van de tafel valt, dan is er nog geen reden tot paniek. Het Binnenhuis heeft per decor aangepaste pasta’s om dit euvel te verhelpen, de bovenlaag opnieuw waterdicht te maken en de beschadiging zo goed als onzichtbaar te maken.

Veelgestelde vragen over vinyl

Wat is Novilon?

Novilon vinylvloerbekleding wordt geproduceerd door Forbo Novilon. Een bedrijf dat haar jarenlange ervaring vertaalt in productinnovaties die voor u wooncomfort en gemak opleveren. Novilon is een vinyl dat behaaglijk warm aanvoelt, een minimum aan onderhoud vergt en het geluid uitstekend isoleert.

Kan ik Novilon zelf plaatsen?

In principe is dit zeker mogelijk, Novilon is een soepel te hanteren en te snijden vloerbekleding en kan tot 40m² los gelegd worden (zonder verlijming). Door de uitzonderlijke brede rollen (tot 4 meter breed) kan u de vloer meestal naadloos plaatsen. Toch adviseren wij u Novilon door een professional te laten instaleren.

Kan ik Novilon op elke ondervloer plaatsen?

In principe is dit zeker mogelijk, Novilon is een soepel te hanteren en te snijden vloerbekleding en kan tot 40m² los gelegd worden (zonder verlijming). Door de uitzonderlijke brede rollen (tot 4 meter breed) kan u de vloer meestal naadloos plaatsen. Toch adviseren wij u Novilon door een professional te laten instaleren. Zo bent u verzekerd van een vakkundige afwerking.

Kan ik Novilon op een bestaande vloer plaatsen?

Voor het leggen van Novilon moet met een aantal zaken rekening gehouden worden. Zo moet de ondervloer vlak, droog, schoon en vrij van scheuren en stof zijn. De vloerbekleding kan direct op de ondervloer worden aangebracht, maar soms is het nodig deze eerst vlak te maken (egaliseren) en/of te isoleren.

Is Novilon geschikt voor mensen met allergieën?

Zeer geschikt. Een Novilonvloer heeft een gesloten oppervlak. Zeker bij een toepassing van 4 meter breedte, is er nauwelijks sprake van naden in de vloer. Stofophoping krijgt daardoor geen kans. Bovendien is Novilon gemakkelijk stofvrij te houden met een stofwisser.

Kies ik voor Novilon of laminaat?

In verhouding tot laminaat scoort Novilon beter op een aantal niet onbelangrijke punten. Zo voelt Novilon niet alleen behaaglijk warm aan, maar is Novilon bovendien ook heel kind- en onderhoudsvriendelijk. Het belangrijkste voordeel is echter de reductie van contactgeluiden, Novilon werkt geluiddempend en dit komt niet alleen uw wooncomfort ten goede (de akoestiek in de ruimte is een heel stuk aangenamer dan met laminaatproducten), maar ook dat van uw boven- en/of onderliggende buren dit maakt van Novilon het ideale product voor o.a. appartementsgebouwen.

Veelgestelde vragen over marmoleum

Wat is Marmoleum?

Marmoleum is een merknaam voor linoleum, een uiterst duurzame en natuurlijke vloerbekleding. Marmoleum wordt gemaakt van lijnolie van speciaal gekweekt vlas uit Canada, houtmeel van Europese bomen, hars getapt van Portugese pijnbomen, jute uit India en Bangladesh, zeer fijngemalen kalksteen en minerale kleurpigmenten. Grondstoffen die de natuur in overvloed biedt en verwerkt volgens een milieuvriendelijk procédé.

Kan ik Marmoleum zelf plaatsen?

Ja en nee.

Neen, of u zou een plaatser moeten zijn die reeds verschillende jaren ervaring heeft met het plaatsen van linoleum. Bij de plaatsing van linoleum komt heel wat kijken; zo moet men beschikken over een perfect egale ondervloer waarop het linoleum vakkundig kan gelijmd worden, na het walsen van de vloer wordt tot slot de vloer naadloos afgewerkt door de naden te dichten met een handlasapparaat. Vraag een offerte bij Het Binnenhuis.

Ja, indien u kiest voor ons Marmoleum click systeem, dit is speciaal ontwikkeld zodat iedereen Marmoleum kan plaatsen, je hoeft dus geen professionele plaatser te zijn om dit product te plaatsen.

Kan ik Marmoleum op elke ondervloer laten plaatsen?

Voordat Marmoleum kan geïnstalleerd worden, is een vlakke ondervloer nodig. Indien nodig moet deze eerst geëgaliseerd worden. Het Binnenhuis biedt daartoe een eenvoudig MDF-ondervloersysteem aan, waarbij plaatnaden nooit zichtbaar zijn.

Is Marmoleum beschikbaar in tegels?

Een Marmoleum-vloer biedt volop decoratieve mogelijkheden. Door het grote kleuraanbod en de vele toepassingsvormen ontstaan de mooiste en meest individualistische resultaten. Marmoleum is beschikbaar in rollen van 2 m breed, tegels van 50 x 50 cm en 33 x 33 cm en klikpanelen (Marmoleum click) van 90 x 30 cm en 30 x 30 cm. Bovendien zijn er lasdraden beschikbaar in alle Marmoleum-kleuren, deze maken het ontwerp heel harmonieus of verassen door een contrasterend effect.

Kan ik Marmoleum click op een bestaande vloer (laten) plaatsen?

Marmoleum click kan op vrijwel elke ondergrond worden gelegd. Alleen als de ondergrond ongelijk is (verschillen van meer dan 2 mm) moet deze eerst geëgaliseerd worden voordat u Marmoleum click kan plaatsen.

Moet een Marmoleum click-vloer gelijmd worden?

Neen, Marmoleum click wordt zwevend geplaatst. Dankzij de kurk onderlaag hebben de panelen onmiddellijk een ondervloersysteem, dwz. eenvoudige plaatsing en onmiddellijk beloopbaar.

Er zit een geelachtige waas op mijn linoleum, is dit normaal?

Schrik niet als de kleur van uw Marmoleum of Marmoleum click-vloer bij levering iets afwijkt van de kleur in de winkel. Er kan een geelachtige waas over de panelen liggen die niet zichtbaar was in de winkel. Dit wordt veroorzaakt door de droogkamerfilm: een laagje geoxideerde lijnolie dat op het Marmoleum komt te liggen in de laatste fase van het productieproces. Maakt u zich geen zorgen, zodra de vloer aan (dag)licht wordt blootgesteld, verdwijnt de waas.

Mag Marmoleum / Marmoleum click in de badkamer geplaatst worden?

Marmoleum is een zeer duurzaam materiaal van 100 % natuurlijke grondstoffen, langdurig contact met vocht, kan het linoleum doen zwellen en de lijm week maken. Denken we bijv. aan water dat onder de vloer terecht komt bij het nemen van een bad, waarbij overvloedig water over de badrand loopt of lekken van het sanitair.

Veelgestelde vragen over PVC vloer

Met hoeveel snijverlies moet ik rekening houden?

Ongeveer 5% (gebruik hiervoor een vloer calculator vindbaar op de productpagina van de fabrikant).

Wat als de stroken niet plakken?

Dan is de ondervloer onvoldoende stof of vetvrij.

Kan ik de PVC stroken er nog uit krijgen?

Ja, u kunt de PVC stroken ten aller tijden verwijderen, plaatselijk verwarmen.

Kan het rechtstreeks op een anhydrietvloer?

Nee, een anhydrietvloer moet u eerst voorbereiden (raadpleeg onze thuisservice).

Mag ik PVC vloerbedekking in mijn appartement gebruiken?

Ja, dit kan omdat PVC vloerbedekking geen hinderlijk geluid veroorzaakt zoals parket, laminaat en tegels. Voor oudere appartementen met speciale dempingsvereisten verkopen wij speciale ondervloeren.

Veelgestelde vragen over tapijt

Is CE markering verplicht op tapijt?

Per 1 januari 2007 moeten alle soorten vloerbedekkingen (tapijt/laminaat/pvc/linoleum) die in Europa worden verkocht voorzien zijn van CE-markering. De CE-markering moet worden aangebracht op het verpakkingsmateriaal en bij de productinformatie.

Wat betekent het dat tapijt een antistatische werking heeft?

Door het lopen over tapijt ontstaat een vorm van wrijving, waardoor iemand elektrostatisch wordt opgeladen. Als u daarna in contact komt met een metaal voorwerp, dan volgt er een ontlading in de vorm van een schok. Tegenwoordig behoort dat nagenoeg tot de verleden tijd. Bijna al het tapijt wordt ‘antistatisch‘ behandeld, zodat de kans op elektrostatische schokken minimaal is. Door op een regelmatige afstand in het tapijtgaren een koolstofdraadje op te nemen wordt het tapijt antistatisch. Een andere mogelijkheid is dat er bij het productieproces een ‘antistatische spray’ wordt aangebracht op het pooloppervlak van het tapijt.

Kan tapijt niet branden als er een PIT-brandsymbool bijstaat?

NEN 1775 is een Nederlandse norm voor de bepaling van de bijdrage aan de brandvoortplanting van vloeren. De PIT/PRODIS symbolen geven aan in welke brandklasse het tapijt valt. Als een tapijt moeilijk ontvlambaar is, wil dit beslist niet zeggen dat het gaat om een onbrandbaar tapijt. In ons land worden voor gebruik in woningen geen eisen gesteld wat betreft de brandeigenschappen. Wel is dit vaak het geval in openbare ruimtes, met name in vluchtwegen. De plaatselijke brandweer stelt deze eisen vast.

Wat is shading en kan ik het voorkomen?

Zo nu en dan worden klachten gemeld over eigenaardige, grillige plekken in tapijt, die er uitzien alsof er water over is gemorst. De kans is dan erg groot dat men te maken heeft met het verschijnsel, dat in de vakliteratuur als ‘shading’ staat beschreven. Shading komt voornamelijk voor in tapijt met een gesneden pool, het kan ook optreden in kokostapijt of zijden oosterse karpetten. Het verschijnsel komt meer voor dan vroeger, maar dat is inherent aan de grotere vraag naar tapijt met een gesneden pool. Het risico is echter nog steeds niet groter dan enkele procenten van het totale gebruik van tapijt met een gesneden pool. Er is geen garantie af te geven dat shading niet zal optreden. De vervelende consequentie is dat fabrikanten geen maatregelen kunnen nemen om het euvel te voorkomen. Daarom kunnen zij ook niet verantwoordelijk worden gesteld voor het eventuele optreden ervan.

Tapijt op trap. Is dat veilig?

Uit het rapport van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt dat tapijt een veilige vloer is. Het biedt een stroeve en dus veilige ondergrond. Wie toch valt, maakt een zachte landing. Tapijt zorgt op de trap voor extra veiligheid. Niet alleen op de trap, in de gangen en in de kamers, maar ook in de keuken en de badkamer. Tegenwoordig produceert men tapijtsoorten die speciaal geschikt zijn voor ‘natte ruimtes’. Ook dat zal veel uitglij-ongevallen voorkomen.

Kan tapijt de zogenaamde contactgeluiden in mijn flat verminderen?

Ookin gehorige flats of appartementen kan tapijt uitkomst bieden. In flatwoningen zijn vooral de zogenaamde contactgeluiden berucht: geluid dat zich voortplant via de vloer naar het onderliggende plafond. Tapijt kan loopgeluiden met 25 à 30 decibel (dB) verminderen. Ook eengezinswoningen met dunne muren kunnen erg gehorig zijn. Een teer punt zijn de trappenhuizen die vaak tegen zijmuren zijn gebouwd. Wanneer er tapijt op de trap en in de gang ligt, is er veel minder overlast voor buren en is de geluidsoverlast van levenslustige kinderen tot een minimum beperkt. En tapijt op de trap is nog veiliger ook.

Zorgt tapijt op de vloer voor een goede geluidsisolatie?

In een kale ruimte kun je bij wijze van spreken een speld horen vallen. Gewone leefgeluiden – praten, tv, radio, getik van hakken – worden dan al gauw onaangenaam. Niet voor niets staan klachten over burengerucht in de top drie van geluidshinder. Een effectieve manier om het geluidsniveau naar beneden te krijgen is bewust kiezen voor textiele materialen in huis: gordijnen, gestoffeerde meubelen én zachte vloerbedekking. Kamerbreed tapijt, als tapijttegels of in de vorm van ruime karpetten. Tapijt biedt dankzij de losse pool een uitstekende geluidsisolatie. Omgevingsgeluiden worden met de helft gereduceerd. Bovendien duren die geluiden maar heel even, in vaktermen ‘korte nagalmtijd’ genoemd. Tapijtvezels weerkaatsen het geluid immers niet, maar absorberen het. Hoe dikker het tapijt, des te groter het effect. Tevens heeft tapijt op de vloer een gunstig effect op de akoestiek in een ruimte zodat uw favoriete cd optimaal te beluisteren is.

Moet ik altijd ondertapijt leggen onder tapijt?

Bij tapijt met een textiele rug wordt als regel aanbevolen om dit te leggen op ondertapijt. Een goed ondertapijt bevordert veel eigenschappen van tapijt. Het biedt extra comfort, geeft een gevoel van luxe en het verlengt de levensduur van het tapijt. Ook verbetert het de warmte- en geluidsisolatie. In het PIT-systeem wordt aangegeven of de classificatie van het tapijt is gebaseerd op de plaatsing met ondertapijt. De classificatie geldt in zo’n geval alleen als het tapijt ook daadwerkelijk op ondertapijt is gelegd. Staat bij de PIT-informatie de tekst ‘Getest op ondertapijt’ dan is het de bedoeling dat het tapijt ook daadwerkelijk op ondertapijt wordt gelegd. Wordt het tapijt toch zonder ondertapijt gelegd dan is de PIT-informatie niet van toepassing.

Betekent het zwenkwielsymbool dat het tapijt ook geschikt is voor gebruik met rolstoelen?

Nee. Bij zwenkwielen moet worden gedacht aan (zit-)meubelen met zwenkwielen. Het symbool betekent niet dat dit tapijt ook geschikt is in situaties waarin rolstoelen worden gebruikt. Als u met een stoel met zwenkwielen op het tapijt heen en weer rijdt moet het tapijt sterk zijn.

Kan ik tapijt op ondertapijt leggen in combinatie met vloerverwarming?

Steeds meer tapijtkwaliteiten hebben een jute of textiele rug. Bij het leggen ervan wordt in het algemeen ondertapijt geadviseerd. Gunstig, want zo blijft tapijt langer mooi. Tapijt isoleert warmte en bij vloerverwarming moet de warmte juist door het tapijt heen. Die twee aspecten lijken tegenstrijdig. Toch zijn er voldoende tapijten die geschikt zijn voor vloerverwarming. Ze voldoen aan internationale normen op het gebied van het doorlaten van warmte en zijn uitgebreid getest. Dit symbool geeft aan dat het tapijt geschikt is om te leggen in ruimten waar vloerverwarming is toegepast als bijverwarming. In dit geval moet 70 tot 80% van de totale verwarming van een andere warmtebron afkomen. Het tapijt kan meestal gewoon gelegd worden op ondertapijt. In het PIT-kader staat vermeld ‘getest op ondertapijt’.

Onderhoud

Onderhoud en vlekken

Het Binnenhuis heeft expertise opgebouwd om u te informeren en adviseren over onderhoud, vlekverwijdering, binnenmilieu en fijnstof. We beschikken over onderhoudsproducten voor eigen huis methodieken, zoals het verwijderen van vlekken, onderhoud en reiniging op verschillende materialen zoals tapijt, karpet, meubelstof, laminaat en vinyl. Zo kan Het Binnenhuis een oplossing op maat aandragen voor ieder probleem.